Графік роботи перших класів:
Час |
Вид діяльності |
8.00 - 8.15 |
прийом дітей |
8.15 – 8.50 |
І урок |
8.50- 9.10 |
Харчування дітей |
9.10 – 9.45 |
ІІ урок |
9.45 – 10.15 |
Динамічна перерва |
10.15 – 10.50 |
ІІІ урок |
10.50 – 11.20 |
Динамічна перерва |
11.20 – 11.55 |
ІV урок |
11.55 – 12.20 |
Динамічна перерва |
12.20 – 12.55 |
V урок |
Як підготувати до письма руку дитини
Навчання письма — складова частина загальної програми рідної мови. Письмо — комплексний вид дiяльностi, що пов’язаний із навчанням читання, розвитком зв’язного мовлення, правописом, образотворчим мистецтвом, трудовим навчанням та фізичним вихованням.
Навчаючись писати, дитина повинна оволодіти трьома основними групами навичок:
• технічними — правильно користуватися письмовим приладдям, координувати рухи руки, дотримуватися правил гiгiєни письма;
• графічними — правильно зображати букви, склади, слова; писати букви з потрібним нахилом, певної висоти та ширини; рiвномiрно розмiщувати їх на рядку, правильно з’єднувати;
• орфографічними — правильно визначати звуковий i буквений склад слова, простих слів, правопис яких не розбiгається iз вимовою, коментувати написане.
Опанування цими навичками є основою грамотного письма та гарного почерку.
Для шестирiчок це дуже важкий процес, бо в них недостатньо розвинута дрiбна моторика пальцiв рук, за допомогою якої здiйснюється рух пiд час письма, недосконала регуляцiя цих рухiв, низька витримка до статистичної напруги, не виробленi механiзми внутрiшнього планування рухiв, дiй.
Становлення руху письма пiд час зображення букв залежить від стану фiзичного розвитку дитини та її психiчної готовностi до навчання. У шестирiчок часто недостатньо розвинута рука, пальцi не можуть виконувати дрiбнi рухи.
Незрiлiсть кiнетичного контролю тонких рухiв руки призводить на письмi до:
- невмiння тримати лiнiю, рука дрижить;
- букви великi, не вмiщуються в рядок;
- чим бiльше ускладнений графiчний малюнок букви, тим бiльше ймовiрностi, що вона спотворена учнем, у якого слабо розвиненi м’язи кистi руки.
Якщо прослiдкувати за успiхами таких дiтей iз предметiв образотворчого мистецтва, трудового навчання, фiзичного виховання, то помiтимо, що i тут спостерiгаються невдачi. Цi дiти погано володiють ножицями, неохайно вирiзують, розфарбовування завжди виходить за контури малюнка, вони не вмiють влучити м’ячем у цiль, слабо стрибають у висоту, довжину, не вмiють стрибати на скакалцi. Рухи їхнi нескоординованi.
Щоб це все подолати, потрiбнi спецiальнi вправи для розвитку пальців моторики руки, м’язiв пальців.
Ігри і вправи для розвитку моторики руки
1. Ліплення з глини і пластиліну. Це дуже корисно, причому ліпити можна не лише з пластиліну і глини. Якщо у дворі зима - що може бути краще снігової баби або ігор в сніжки. А влітку можна спорудити казковий замок з піску або дрібних камінчиків.
2. Малювання або розфарбовування картинок - улюблене заняття дошкільників. Звернути увагу потрібно на малюнки дітей. Чи різноманітні вони? Якщо хлопчик малює тільки машини і літаки, а дівчинка схожих один на одного ляльок, то це навряд чи позитивно вплине на розвиток образного мислення дитини. Батькам і вихователям необхідно урізноманітнити тематику малюнків, звернути увагу на основні деталі, без яких малюнок стає спотвореним.
3. Виготовлення виробів з паперу. Наприклад, виконання аплікацій. Дитині треба уміти користуватися ножицями і клеєм.
4. Виготовлення виробів з природного матеріалу: шишок, жолудів, соломи та інших доступних матеріалів.
5. Конструювання.
6. Застібання і розстібання ґудзиків, кнопок, гачків.
7. Зав'язування і розв'язування стрічок, шнурків, вузликів на мотузку.
8. Загвинчування і розгвинчування кришок банок, пляшечок і т. д.
9. Всмоктування піпеткою води.
10. Нанизування намистинок і ґудзиків. Влітку можна зробити намисто з горобини, горішків, насіння гарбуза і огірків, дрібних плодів і т. д.
11. Плетіння кісок з ниток, вінків з квітів.
12. Усі види ручної творчості : для дівчаток - в'язання, вишивання і т. д., для хлопчиків - карбування, випалювання, художнє випилювання і т. д. Навчити наших дітей усьому, що уміємо самі!
13. Перебирання круп: насипати в невеличке блюдце, наприклад, гороху, гречки та рису і попросити дитину перебрати.
14. "Показ" вірша. Нехай дитина показує руками усе, про що говориться у вірші. По-перше, так веселіше, а значить, слова і зміст запам'ятаються краще. По-друге, така маленька вистава допоможе дитині краще орієнтуватися в просторі і користуватися руками.
15. Тіньовий театр. Попросити малюка з'єднати великий і вказівний пальці, а інші розпустити віялом. Диво: на освітленій настільною лампою стіні з'явиться папуга. Якщо розпрямити долоню, а потім зігнути вказівний палець і відкопилити мізинець, на стіні з'явиться собака.
16. Ігри з м'ячем, кубиками, мозаїкою.
Щодня пропонуйте дітям такі заняття! Не поспішаєте за дитину робити те, що вона може і повинна робити сама, нехай спочатку повільно, але самостійно.
Якщо вам вдалося організувати вдома спортивний куточок і малюк може лазити по спортивних сходах, підтягуватися на канаті, перекидатися на турніку, рука у нього буде міцною і твердою. Дайте своїй дитині молоток, пилу, цвяхи і змайструйте разом з ним нехитрий, але корисний виріб - рука дитини придбає упевненість і спритність.
При такому усебічному тренуванні на шкільних заняттях дитина буде не так стомлюватись. Корисно перевірити результати копіткої роботи по формуванню руху кисті. Для цього використовуйте тест "вирізування круга", провівши його до початку тренування і після його закінчення.
Усі ці вправи приносять потрійну користь дитині: по-перше, розвивають руки, готуючи до опанування письма, по-друге, формують у неї художній смак, що корисно в будь-якому віці, і по-третє, дитячі фізіологи стверджують, що добре розвинена кисть руки "потягне" за собою розвиток інтелекту.
Якщо дитина важко входить в контакт з однолітками, частіше організовуйте зустрічі з ними, спочатку для ігор, під час прогулянок, а потім для занять та забав вдома. Поступово у дитини вироблятиметься потреба в спілкуванні, а під час спільної діяльності відступлять нерішучість і боязкість. Користь принесуть рухливі ігри, якщо доручати дитині "командні" ролі, залучайте її до праці і не забувайте похвалити за допомогу.
Ваша дитина непосидюча, охоче починає будь-яку гру, будь-яку справу, але не довівши до кінця, береться за щось нове? Малюк не уміє порозумітися з однолітками в іграх оскільки претендує на положення лідера і не може підкорятися правилам гри? Дитина не терпляча, перебиває дорослих, не вислуховує пояснення? Такого малюка треба наполегливо привчати поводитися відповідно до тієї або іншої ситуації, навчити добре і до кінця виконувати завдання. Інакше він просто не зможе увійти до ритму шкільного життя, буде віднесений до "некерованих" дітей і порушників порядку.
На порозі школи чи не найголовніше - навчити дитину самостійності. Адже малюкові доведеться виконувати одне завдання за іншим, приймати рішення вибудовувати особисті стосунки з однокласниками і з учителем, а значить, і нести відповідальність.
У повчальному азарті не забувайте, що ваша дитина поки що дошкільник і тому не намагайтеся усадити його за стіл і по 45 хвилин "займатися" з ним різними навчальними предметами (читанням, математикою, письмом і т.д.).
Ваше завдання - лише правильно оцінити обсяг знань і навичок, якими повинен володіти майбутній учень.
Плідна співпраця школи із ЗНЗ – шлях до успішної адаптації першокласників.
Вчителі ЗОШ № 45 разом з вихователями ДНЗ № 149 весь 2014 – 2015 навчальний рік працювали спільно. Учителі, адміністрація школи відвідували заходи у дитячому садочку, а вихователі – уроки Ковальчук А. М. та Ткачової Ж. М. (учителів, які в 2015- 2016 н.р. працюють в перших класах). Для батьків проведено батьківські збори за участю як вихователів, так і вчителів. Результатом роботи стала добірка пам’яток для батьків, вчителів та вихователів.
Також спільно були проведені виховні заходи «Масляна», «Казка вчить, як на світі жить»; вихованці садка були запрошені на відкриття «Святлиці».
З метою покращення адаптації учнів учителі школи проводять позаурочну та позашкільну діяльність. Діти вже провели класні години «Збережемо природу», «Абетка пішохода», «Вогонь – друг, вогонь - ворог» та ін., із захопленням відвідали краєзнавчий музей, Драматичний театр, «Порт-Сіті».
Це дало можливість успішно пройти адаптацію першокласників до школи. За результатами тестування дітей, анкетування батьків усі діти показали достатній рівень адаптації до 1 класу.